E-commerce czyli projektowanie sklepów internetowych

Czym jest strona e-commerce?

Handel elektroniczny nazywany e-commerce jest procesem zawierania transakcji handlowych poprzez Internet. Polega na kupowaniu i sprzedawaniu towarów i usług za pośrednictwem platform sprzedażowych lub sklepów internetowych. Ten proces wymaga przesyłania środków finansowych lub danych w celu sfinalizowania sprzedaży. Pod pojęciem strony ecommerce rozumiemy witrynę internetową, która umożliwia kupowanie lub sprzedawanie produktów i usług online. Może to być platforma sprzedażowa taka jak Amazon, eBay lub Allegro, lub po prostu sklep internetowy.

Co to jest projektowanie stron internetowych ecommerce?

Projektowanie stron internetowych ecommerce, zwane także projektowaniem sklepów internetowych jest procesem tworzenia projektu witryny internetowej z możliwością sprzedaży online. Strona ecommerce to doskonała okazja, aby dotrzeć do znacznej liczby konsumentów i zwiększyć sprzedaż za pośrednictwem Internetu. Unikalne cechy projektowania stron ecommerce obejmują projektowanie stron produktów, koszyków i procesów realizacji transakcji. Największymi graczami na rynku ecommerce są duże platformy handlu elektronicznego takie jak Amazon i eBay.

Responsywny projekt strony umożliwia prawidłowe wyświetlanie i działanie Twojej witryny na każdym urządzeniu, takim jak telefon komórkowy, tablet, laptop czy komputer stacjonarny. Optymalizacja resposywności ma szczególne znaczenie dla handlu mobilnego.

Ecommerce to jeden z najważniejszych powodów, dla których firmy powinny rozważyć tworzenie aplikacji mobilnych, aby lepiej docierać do klientów i nawiązywać z nimi kontakt. Wiele aplikacji e-commerce wykorzystuje strategie marketingowe online, aby poprawić jakość obsługi klienta i zachęcić ich do korzystania z platformy. Należą do nich poczta elektroniczna, katalogi online, wózki sklepowe, elektroniczna wymiana danych (EDI), protokół przesyłania plików, usługi sieciowe i aplikacje mobilne.

Kolejnym obszarem zainteresowania firm zajmujących się handlem elektronicznym jest bezpieczeństwo. Podczas opracowywania strony lub aplikacji przeznaczonej dohandlu elektronicznego programiści i administratorzy powinni wziąć pod uwagę prywatność i bezpieczeństwo danych klientów. Niektóre funkcje zabezpieczeń są dodawane na etapie projektowania aplikacji, inne zaś muszą być stale udoskonalane, aby odpowiadały zmieniającym sie przepisom i praktycznym wymogom bezpieczeństwa.

Jak działa handel elektroniczny?

Handel elektroniczny jest napędzany przez Internet. Klienci uzyskują dostęp do sklepów internetowych korzystając z własnych urządzeń. Mogą przeglądać produkty i usługi oferowane przez te sklepy oraz składać zamówienia.

Po złożeniu zamówienia przeglądarka internetowa klienta komunikuje się tam i z powrotem z serwerem hostującym witrynę handlu elektronicznego. Dane dotyczące zamówienia przekazywane są do centralnego komputera zwanego menedżerem zamówień. Dane są następnie przekazywane do baz danych zarządzających poziomami zapasów; system handlowy zarządzający informacjami o płatnościach za pomocą aplikacji do przetwarzania płatności, takich jak Google Pay, Blik i komputer bankowy. Na koniec wraca do menedżera zamówień. Dzięki temu stany magazynowe sklepu i środki klientów są wystarczające do realizacji zamówienia.

Po zatwierdzeniu zamówienia menedżer zamówień powiadamia serwer sklepu. Wyświetla komunikat informujący klienta, że jego zamówienie zostało zrealizowane. Menedżer zamówień wysyła następnie dane zamówienia do magazynu lub działu realizacji, informując go, że produkt lub usługa może zostać wysłana do klienta. W tym momencie do klienta wysyłane są produkty materialne i cyfrowe lub udzielany jest dostęp do usługi.

Modele biznesowe w handlu elektronicznego dzielą się na cztery typy: business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C), Consumer-to-Consumer lub Consumer-to-Business.

Co to jest handel mobilny?

Handel mobilny. Handel mobilny, nazywany również m-commerce, odnosi się do transakcji sprzedaży online za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Obejmuje zakupy mobilne, bankowość i płatności.

Jakie są zalety handlu elektronicznego?

Do zalet handlu elektronicznego zalicza się jego dostępność, przystępność, szybkość dostępu, wybór towarów i usług oraz międzynarodowy zasięg.

Dostępność przez całą dobę. Oprócz przerw i planowych prac konserwacyjnych witryny handlu elektronicznego są dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, umożliwiając odwiedzającym przeglądanie i robienie zakupów w dowolnym momencie. Firmy stacjonarne są zwykle otwarte na określoną liczbę godzin, a w określone dni nawet całkowicie zamykają.

Szybkość dostępu. Podczas gdy tłumy mogą spowalniać klientów w sklepie stacjonarnym, witryny handlu elektronicznego działają szybko, w zależności od obliczeń i przepustowości zarówno urządzenia konsumenckiego, jak i witryny handlu elektronicznego. Strony produktów, koszyka i kasy ładują się w ciągu kilku sekund lub krócej. Typowa transakcja e-commerce wymaga kilku kliknięć i zajmuje mniej niż pięć minut.

Szeroki wybór. Pierwszym hasłem Amazona było „Największa księgarnia na Ziemi”. Mogła tak twierdzić, ponieważ była to witryna handlu elektronicznego, a nie sklep fizyczny, w którym każda książka musiała znajdować się na półkach. Handel elektroniczny umożliwia markom udostępnianie szerokiej gamy produktów, które po dokonaniu zakupu są wysyłane z magazynu lub różnych magazynów. Klienci prawdopodobnie odniosą większy sukces, znajdując to, czego chcą.

Łatwa dostępność. Klienci dokonujący zakupów w sklepie stacjonarnym mogą mieć trudności ze znalezieniem konkretnego produktu. Odwiedzający witrynę mogą przeglądać strony kategorii produktów w czasie rzeczywistym i korzystać z funkcji wyszukiwania w witrynie, aby szybko znaleźć produkt.

Międzynarodowy zasięg. Firmy stacjonarne sprzedają klientom, którzy fizycznie odwiedzają ich sklepy. Dzięki handlowi elektronicznemu firmy mogą sprzedawać każdemu, kto ma dostęp do Internetu. Handel elektroniczny może potencjalnie poszerzyć bazę klientów firmy.

Niższy koszt. Firmy zajmujące się wyłącznie handlem elektronicznym unikają kosztów prowadzenia sklepów fizycznych, takich jak czynsz, zapasy i kasjerzy. Mogą jednak wiązać się z kosztami wysyłki i magazynowania.

Personalizacja i rekomendacje produktów. Witryny handlu elektronicznego mogą śledzić historię przeglądania, wyszukiwania i zakupów użytkownika. Mogą wykorzystywać te dane do przedstawiania spersonalizowanych rekomendacji produktów i uzyskiwania wglądu na temat rynków docelowych. Przykłady wykorzystania takich spostrzeżeń obejmują sekcje stron produktów Amazon oznaczone „Często kupowane razem” i „Klienci, którzy oglądali ten przedmiot, również go oglądali”.

Jakie są wady handlu elektronicznego?

Do dostrzegalnych wad handlu elektronicznego zalicza się czasami ograniczoną obsługę klienta, brak możliwości zobaczenia lub dotknięcia produktu przez konsumenta przed zakupem oraz czas oczekiwania na wysyłkę produktu. Problemem mogą być również kwestie bezpieczeństwa.

Ograniczona obsługa klienta. Jeśli klienci mają pytania lub problemy w sklepie stacjonarnym, zwracają się o pomoc do sprzedawcy, kasjera lub kierownika sklepu. W sklepie internetowym obsługa klienta może być ograniczona. Witryna może zapewniać pomoc techniczną tylko w określonych godzinach, a opcje usług online mogą być trudne w nawigacji lub nie pozwalać na udzielenie odpowiedzi na określone pytania.

Ograniczone doświadczenie z produktem. Oglądanie zdjęć na stronie internetowej może zapewnić dobre wyobrażenie o produkcie, ale różni się od bezpośredniego doświadczenia produktu, na przykład gry na gitarze, oceny jakości obrazu w telewizorze lub przymierzania koszuli lub sukienki. Konsumenci handlu elektronicznego mogą ostatecznie kupić produkty, które różnią się od ich oczekiwań i będą musiały zostać zwrócone. W niektórych przypadkach klient musi zapłacić za odesłanie zwróconego przedmiotu do sprzedawcy. Oczekuje się, że rzeczywistość rozszerzona poprawi zdolność klientów do sprawdzania i testowania produktów handlu elektronicznego.

Czas oczekiwania. W sklepie klienci płacą za produkt i wracają z nim do domu. W przypadku handlu elektronicznego klienci muszą poczekać, aż produkt zostanie do nich wysłany. Chociaż okna wysyłkowe są coraz krótsze, w miarę jak powszechne stają się dostawy następnego dnia, a nawet tego samego dnia, nie jest to natychmiastowe.

Bezpieczeństwo. Wykwalifikowani hakerzy mogą tworzyć autentycznie wyglądające strony internetowe, które rzekomo sprzedają dobrze znane produkty. Zamiast tego witryna wysyła klientom fałszywe lub imitacje tych produktów lub po prostu kradnie dane karty kredytowej. Legalne witryny handlu elektronicznego również niosą ze sobą ryzyko, zwłaszcza gdy klienci przechowują dane swojej karty kredytowej u sprzedawcy, aby ułatwić przyszłe zakupy. Jeśli witryna sprzedawcy zostanie zhakowana, ugrupowania zagrażające mogą ukraść informacje o karcie kredytowej. Naruszenie danych może zaszkodzić reputacji sprzedawcy.


Opublikowano

w

przez

Tagi: